Educația digitală trebuie să fie un angajament pentru viitor al tuturor, la orice vârstă!
Asociația REPER pentru Management prin Valori a luat parte la procesul de elaborare a Strategiei privind digitalizarea educației din România 2021-2027, alăturându-se Grupului de lucru „Educația digitală pe întreg parcursul vieții” coordonat de colegul nostru, Cristian Ducu, membru din partea Centrului Syene pentru Educație în Rețeaua EduPol.
REPER consideră că demersul Ministerului Educației și Cercetării de prelua întocmai și în integralitate propunerile prezentate de membrii Grupului de lucru este oportun, dar subliniază faptul că este imperios necesar ca valorificarea exlusivă a experienței organizațiilor neguvernamentale și reprezentanților mediului de afaceri, participanți la elaborarea acestei strategii trebuie să fie însoțită de mai multă transparență și de un proces de dezbatere publică mai complex, cu toți factorii interesați, precum și de contribuția și asumarea responsabilă a implementării Strategiei de către instituțiile publice responsabile.
Amintim faptul că succesul unei strategii presupune ca obiectivele și direcțiile asumate să fie dublate de planuri de acțiune, calendare și termene concrete și mai ales de resurse și parteneriate. În acest context, REPER va continua să sprijine toți actorii publici în domeniul educației la nivel central și la firul ierbii să asigure un proces educațional de calitate, racordat la exigențele și așteptările din partea unui stat membru al Uniunii Europene.
În ultimul an, criza COVID 19 a scos la iveală vulnerabilitățile pe care societatea românească le are în domeniul educației digitale a persoanelor de toate vârstele, precum și a infrastructurii digitale de care dispun atât cetățenii, cât și instituțiile publice și entitățile private. Criza COVID, ne-a forțat să regândim școala, modul în care lucrăm, în care interacționăm cu instituțiile publice și chiar modul în care ne facem cumpărăturile sau ne definim relațiile sociale. În acest context, necesitatea unei abordări coerente din partea instituțiilor publice în domeniul educației digitale s-a transformat într-o urgență. Viziunea REPER asupra demersurilor pe care instituțiile publice și factorii interesați trebuie să le asume pentru a asigura educația digitală pe tot parcursul vieții are în vedere următoarele elemente, pe care REPER le-a înaintat Ministerul Educației și Cercetării și pe care le va promova în acțiunile sale viitoare:
- Pentru a avea instituții digitalizate avem nevoie de personal competent digital! REPER a propus introducerea unui plan de acțiune coerent de digitalizare a instituțiilor publice care să cuprindă mai multe aspecte: obligația evaluării inițiale a competențelor digitale a personalului din toate entitățile publice; dezvoltarea unor obiective/ indicatori de evaluare a competențelor digitale care să răspundă nevoilor dintr-o entitate publică, astfel încât programele de formare oferite pe piață pentru dezvoltarea competențelor digitale să urmărească atingerea indicatorilor stabiliți; introducerea testului de competențe digitale în toate concursurile de angajare pentru posturile TESA din entitățile publice; obligația evaluării competențelor digitale la fiecare 5 ani pentru tot personalul din entitățile publice;
- Organizațiile private trebuie să devină mai responsabile față de proprii angajați! Performanța profesională la locul de muncă este dependentă și de investiția pe care managerii o alocă în programele de dezvoltare a oamenilor pe care îi conduc. Această investiție are întotdeauna efecte pozitive vizibile la nivelul organizației, care au ecou la nivelul societății, în general. De aceea, REPER a propus înființarea unui program de sprijin financiar rambursabil, nerambursabil sau chiar bazat pe vouchere, pentru IMM-uri, pe care acestea să le poată utiliza pentru programe de formare în domeniul educației digitale a angajaților.
- Tinerii utilizează cel mai mult dispozitivele digitale și sunt cei mai expuși în fața riscurilor pe care le implică, dar cea mai vulnerabilă categorie la capitolul alfabetizare digitală sunt vârstnicii noștri! În acest sens, REPER atrage atenția asupra necesității derulării unor programe la firul ierbii. Acestea pot fi derulate de organizații neguvernamentale și voluntari care doresc să sprijine vârstnicii din comunitățile lor să dobândească competențe digitale de bază, mai ales pentru utilizarea dispozitivelor digitale precum telefonul mobil, indispensabil în societatea actuală. Educația digitală a vârstnicilor poate fi sprijinită și prin intermediul televiziunilor, precum Televiziunea Română, care se bucură de popularitate în rândul acestei categorii de populație, sau prin parteneriate între Ministerul Educației și Cercetării cu entități locale precum casele de cultură. Acestea pot viza introducerea unor programe de asistență și educație digitală pentru persoanele vârstnice (Șezătoarea digitală) sau a unui digital helpline pentru vârstnici sau alte categorii de persoane dezavantajate.
- Asumarea de către Ministerul Educației și Cercetării a rolului de facilitator al parteneriatelor între unitățile de învățământ și formare cu cu mediul de afaceri și societatea civilă, după modelul european al Pact for Skills. The Pact of Skills este o platformă de colaborare și parteneriat între instituții de învățământ și autorități publice, companii, parteneri sociali, organizații sectoriale și neguvernamentale, furnizori de educație și formare, camere de comerț și servicii de ocupare a forței de muncă în care comunică pentru îmbunătățirea cadrului de de competențe și fac un schimb de așteptări și bune practici pentru a răspunde mai bine provocărilor apărute în piața muncii.
Conform Digital Economy and Society Index, România se afla deja la coada clasamentului european în toate aspectele legate de alfabetizarea și infrastructura digitale. Puțin peste 30% din populație deține competențe digitale generale față de media europeană de 58%. 90% dintre companiile românești susțin că au întâmpinat dificultăți în ocuparea posturilor vacante din domeniul ITC și doar 6% din IMM-urile din Româna pun la dispoziția angajaților programe de formare profesională în domeniul digital. Aceste cifre reflectă lipsa de competențe pe care românii o au pentru utilizarea corectă și sigură a telefonului sau a computerului, în măsura aceștia au acces la astfel de dispozitive. România este penultima dintre statele europene la utilizarea regulată a internetului, numai 28% din populație folosind internetul cel puțin o dată pe săptămână, față de media europeană de peste 80%. De asemenea, țara noastră este pe poziția a patra între statele europene care utilizează cel mai puțin tehnologiile în afaceri (40%). Unul dintre domeniile afectate de lipsa competențelor digitale care are impact la nivelul întregii societăți sunt serviciile publice. România se află pe ultimul loc în UE la capitolul servicii publice digitale, fiind singura țară cu un scor de sub 50%, față de media UE de peste 70%. La nivel european, actualele documente de strategie pornesc de la abordarea unei duble tranziții, ecologice și digitale, la care România trebuie să se ralieze. SURSA: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/digital-economy-and-society-index-desi |
Strategia de digitalizare a educației din România 2021-2027 lansată astăzi, 18.12.2020, în consultare publică poate fi parcursă la https://www.smart.edu.ro/home/strategie